Rodzaje audytów – jakie się wyróżnia? Sprawdź to!
Zarządzanie jakością wymaga wprowadzenia procedur, które pomagają wychwytywać niedociągnięcia w działalności organizacji i znajdować rozwiązania eliminujące je. W tym celu m.in. prowadzi się audyty. Wyróżnia się ich trzy podstawowe typy – wewnętrzny, zewnętrzny i warstwowy. Już teraz poznaj każdy z nich.
Audyt wewnętrzny
Tym terminem określa się czynności mające na celu zbadanie, czy zachodzące w danej organizacji procesy są odpowiednie, by osiągnąć wyznaczony cel. Ponadto wskazuje się działania mogące poprawić aktualny stan. Warto pamiętać, że mimo wykonywania ich przez organ wewnętrzny, muszą być w pełni obiektywne. Badań dokonuje się w oparciu o określone wzorce, przepisy i standardy, jakie przyjęła dana jednostka. Ich wyniki dostępne są wyłącznie dla osób zarządzających konkretną działalnością. W wybranych podmiotach audyty wewnętrzne są koniecznością. Tak jest np. w przypadku organów Samorządu Terytorialnego.
Audyt zewnętrzny
Zasady tego typu badań są podobne jak w przypadku audytu wewnętrznego. Kierując się określonymi standardami, audytor sprawdza jakość procesów zarządzania, produkcji lub zgodność stosownej dokumentacji z finansami danej instytucji, poszukując ewentualnych nieprawidłowości. Ponadto w raporcie proponowane są rozwiązania, jakie miałyby na celu polepszenie kondycji danej organizacji lub określonego jej obszaru. Główna różnica między tymi dwoma typami badań leży w tym, kto pełni funkcję audytora. W tym przypadku wybiera się zewnętrzny podmiot, mający stosowną certyfikację. Zlecającym może być np. partner biznesowy firmy lub sama jednostka audytowana, która chce uzyskać certyfikację.
Audyt warstwowy
Jak sama nazwa wskazuje, w przypadku tego audytu badania wykonywane są warstwowo, tj. na różnych szczeblach. Są one więc dużo szerzej zakrojone i pozwalają spojrzeć na ogół procesów zachodzących w danej organizacji. W przypadku audytów warstwowych kontrolerami są praktycznie wszyscy pracownicy jednostki – nie tylko na szczeblu kierowniczym, ale i m.in. osoby sprawdzające jakość finalnego produktu.
Audyt – badanie niezbędne w systemie zarządzania jakością
Właściwie przeprowadzony audyt korzystnie wpływa na działanie całej organizacji. Dzięki niemu można wyeliminować wszelkie nieprawidłowości związane z zarządzaniem nią, jak i w zachodzących w niej procesach. Należy jednak pamiętać, że zarówno wewnętrzne, jak i zewnętrzne badania muszą być wykonane przez wykwalifikowanych specjalistów.
Polecane artykuły
Dobre buty żeglarskie – co je charakteryzuje? Sprawdź!
W trakcie poszukiwań sprzętu dla żeglarzy musisz odpowiedzieć sobie na szereg pytań, w tym dotyczące ekwipunku. W trakcie takich rozważań z pewnością pojawi się kwestia właściwego obuwia. Bo jakie powinny być buty żeglarskie? Jeśli się nad tym zastanawiasz – wskazówki dotyczące doboru właściwej pary
Czy przydomowa oczyszczalnia drenażowa sprawdzi się na każdej działce?
Na terenie całego kraju wciąż jest wiele miejsc, gdzie działki budowlane nie mają dostępu do kanalizacji miejskiej lub gminnej. Jeżeli położenie rurociągu na własną rękę jest zupełnie nieopłacalne, właścicielowi pozostają dwa wyjścia. Jednym z nich jest instalacja zbiornika na ścieki, drugim budowa